Fondation d'entreprise espace écureuil pour l'art contemporain
The Generation of the Peacocks (Down Tot Myo Sat)
Single Channel HD Video.
Duration 5.17 min
Thangyat is one of the oldest examples
of Burmese song culture. It is performed with a lead singer who has a dancing
chorus behind him which responds to the main singer. Thangyat can be funny and
satirical combining politics, poetry, dance and music. Traditionally, troupes
of Thangyat singers celebrate the yearly Burmese water-festival with songs,
chants, dances and plays. The performances were banned for decades because they
often have an anti-authoritarian slant but have been officially allowed since
2013. Still, Thangyat groups were required to send their chants to the regional
government’s Information and Public Relation Department for approval also in
2015. According to government rules, chants cannot feature “one-sided
accusations and criticisms that could affect the dignity of the Union of
Republic of Myanmar and the government” and must not “lead to the
disintegration of national solidarity”. The student movement in Burma has been
a very important political force in the most pivotal events in its brutal
history. Even after the new political reforms several university students who
work politically have been intimidated and arrested.
Fearuring: Zayar Lwin, Min Thu Kyaw, Paing Ye Thu,
Aung Aung, Tint Tint Su, Paing Phyo Min, Nan Lin & Han Htoo Khant Paing
A Visibility Matrix
09.21.18 - 10.21.18
3 place du Capitole
31000 Toulouse
France
L’artiste irlandais Gerard Byrne puise ses sujets dans l'univers
médiatique. Qu'il s'agisse de la reconstitution d’un débat publié dans
« Playboy » en 1972 ou de la mise en scène d'un texte paru en 1928 dans
la revue La Révolution Surréaliste, les films de Byrne voient
débattre des personnalités du XXe siècle – artistes, écrivains, hommes
d’affaire – de questions sociales et politiques de leur époque. Pour A Visibility Matrix,
Byrne collabore avec un complice de longue date, l’artiste sonore Sven
Anderson. Ils s’intéressent ici au web et aux technologies de mise en
réseau. L’œuvre se compose en effet de l'agrégation de nombreuses images
abordant la question du visible. Artistes, cinéastes, anthropologues,
documentaristes..., un large réseau de contributeurs a transmis des
films aux artistes, leur confiant le rôle de grands ordonnateurs. Ils
ont conçu la matrice, une longue séquence d'images synchronisées et
disséminées dans un dispositif multi-écrans présenté pour la première
fois en juin 2018 à la Douglas Hyde Gallery de Dublin. Les écrans
s’animent et s’éteignent selon une partition complexe rendue possible
par le logiciel développé par Byrne et Anderson ces dernières années.