Fondation d'entreprise espace écureuil pour l'art contemporain



The Generation of the Peacocks (Down Tot Myo Sat)
Single Channel HD Video. Duration 5.17 min
Thangyat is one of the oldest examples of Burmese song culture. It is performed with a lead singer who has a dancing chorus behind him which responds to the main singer. Thangyat can be funny and satirical combining politics, poetry, dance and music. Traditionally, troupes of Thangyat singers celebrate the yearly Burmese water-festival with songs, chants, dances and plays. The performances were banned for decades because they often have an anti-authoritarian slant but have been officially allowed since 2013. Still, Thangyat groups were required to send their chants to the regional government’s Information and Public Relation Department for approval also in 2015. According to government rules, chants cannot feature “one-sided accusations and criticisms that could affect the dignity of the Union of Republic of Myanmar and the government” and must not “lead to the disintegration of national solidarity”. The student movement in Burma has been a very important political force in the most pivotal events in its brutal history. Even after the new political reforms several university students who work politically have been intimidated and arrested.
Fearuring: Zayar Lwin, Min Thu Kyaw, Paing Ye Thu, Aung Aung, Tint Tint Su, Paing Phyo Min, Nan Lin & Han Htoo Khant Paing

A Visibility Matrix
09.21.18 - 10.21.18
Fondation espace écureuil pour l'art contemporain
3 place du Capitole
31000 Toulouse

France

L’artiste irlandais Gerard Byrne puise ses sujets dans l'univers médiatique. Qu'il s'agisse de la reconstitution d’un débat publié dans « Playboy » en 1972 ou de la mise en scène d'un texte paru en 1928 dans la revue La Révolution Surréaliste, les films de Byrne voient débattre des personnalités du XXe siècle – artistes, écrivains, hommes d’affaire – de questions sociales et politiques de leur époque. Pour A Visibility Matrix, Byrne collabore avec un complice de longue date, l’artiste sonore Sven Anderson. Ils s’intéressent ici au web et aux technologies de mise en réseau. L’œuvre se compose en effet de l'agrégation de nombreuses images abordant la question du visible. Artistes, cinéastes, anthropologues, documentaristes..., un large réseau de contributeurs a transmis des films aux artistes, leur confiant le rôle de grands ordonnateurs. Ils ont conçu la matrice, une longue séquence d'images synchronisées et disséminées dans un dispositif multi-écrans présenté pour la première fois en juin 2018 à la Douglas Hyde Gallery de Dublin. Les écrans s’animent et s’éteignent selon une partition complexe rendue possible par le logiciel développé par Byrne et Anderson ces dernières années.

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