Finissage & artist talks Vestfossen Kunstlaboratorium
Preview – Foto: V Scholz
RIANXEIRA Single Channel HD Video. 15.11 min.
La Solfónica is a choir based in Madrid, which grew out of the protests at Puerta del Sol on May 15, 2011, the day after which the “15-M” movement is named. Formed in the run-up to regional elections, its members, inspired by the Arab Spring, demanded change in a system dominated by the conservative People’s Party and the center-left Socialist Workers’ Party, which was in power at the time. Performing classical music at demonstrations, the choir follows the tradition of composers like Giuseppe Verdi, who in the opera Nabucco propagated the liberation of northern Italy from Austria. This opera was written in 1841 and became closely linked with the Italian unification movement. David Alegre, conductor of La Solfónica, says the same message still resonates today in Spain, more than 170 years later. At that time he says, “it was a political military occupation but today the occupations are economic and ideological. We apparently have a democracy in Spain but they repress democratic features that allow citizens to participate and really change things”. Rianxeira is a film about collective resonance and dissonance as dissidence.
Velkommen til finissage med artist talks for Østlandsutstillingen 2018 på Vestfossen Kunstlaboratorium
søndag 12.08. kl 16-18.
Enkel servering.
Årets Østlandsutstilling, den 39. i rekken, består av to likestilte
utstillinger som vises overlappende i Vestfossen Kunstlaboratorium fra
5. mai og i Trafo Kunsthall fra 9. juni.
Årets to utstillingssteder er på mange måter ulike hverandre, men har
også visse fellestrekk – beliggenheten, i direkte nærhet til en
togstasjon, og lokalitetenes opprinnelse fra industriell virksomhet. I
Vestfossen eksisterte det fra 1886 til 1970 en papir- og cellulose
fabrikk. Fabrikken ble nedlagt i 1970 og stod deretter tom i over 20 år,
frem til kunstneren Morten Viskum kjøpte bygningen i 2001 og forvandlet
de gamle fabrikklokalene til et visningssted for samtidskunst.
Transformator-stasjonen i Asker ble bygget i 1922 for å sikre
strømforsyning til Drammensbanen. Etter nedleggelsen av
transformatorvirksomheten åpnet Galleri Trafo her i 2006. Begge
bygningene i Vestfossen og Asker er bygget i teglstein og begge
visningssteder har flotte gallerirom med stor takhøyde i røffe
bygninger. Begge institusjoner har bygget seg opp basert på frivillig
innsats fra idealister, Vestfossen basert på kunstnerdrevet initiativ og
Trafo basert på samarbeid mellom politikere og kunstnere.